Marktleider kiest voor innovatie

De Italiaanse restauratieketen Autogrill stelt in ons land 1.350 mensen tewerk. Ondersteund door de tools van Protime leiden drie payrollverantwoordelijken het personeelsbeheer dagelijks in goede banen. Het Protime 360°-platform stroomlijnt ook de samenwerking en communicatie tussen de verschillende afdelingen.

De restaurants van Autogrill tref je aan langs snelwegen, in treinstations, in luchthavens en in bepaalde steden. De marktleider in food & beverage services voor reizigers is aanwezig in 31 landen. 70.000 werknemers zijn verantwoordelijk voor de 4.000 verkooppunten. In België telt de groep 1.350 medewerkers, verdeeld over 60 vestigingen. Ongeveer tachtig procent van hen is ingeschreven als arbeider. Het Belgische hoofdkantoor bevindt zich in Antwerpen en telt ongeveer 40 werknemers.

Het Italiaanse bedrijf zweert bij duidelijke waarden die wereldwijd uitgedragen worden. ‘We streven alvast naar enthousiasme en passie voor het werk en voor de kwaliteit van onze producten,’ zegt Marleen Jacobs, human resources & quality manager bij Autogrill België. ‘Ook teamwork, betrokkenheid, openheid en dialoog zijn belangrijk. Daarnaast zijn betrouwbaarheid en eenvoud cruciale aandachtspunten. Al die waarden vormen samen de spelregels die we meegeven voor ons dagdagelijks handelen.’

‘Deze waarden helpen ons om de positie als wereldwijde marktleider te behouden. Autogrill heeft eigen merken, maar is ook een operator van heel wat externe brands. Het feit dat we erin slagen om die op grote schaal te doen werken, maakt ons uniek. We zijn bijvoorbeeld al meer dan 20 jaar een belangrijke partner van Starbucks., In 2012 werd de samenwerking uitgebreid naar België.’

Hoofdkantoor als ondersteuning

Hiërarchie is binnen Autogrill niet zo belangrijk. ‘Je hebt in elke vestiging wel een leidinggevende nodig, maar die mag de interactie met andere niveaus niet in de weg staan,’ legt Marleen Jacobs uit. ‘We ambiëren dan ook een vlakke bedrijfsstructuur. Onze CEO praat met iedereen. Het is de taak en de verantwoordelijkheid van de storemanagers om alles draaiende te houden in hun filiaal. Het hoofdkantoor heeft eerder een ondersteunende dan een dirigerende functie.’

Marleen startte haar eigen carrière bij Autogrill meer dan 25 jaar geleden. ‘Mijn loopbaan illustreert de ruime mogelijkheden die het bedrijf biedt,’ zegt ze. ‘Ik heb bijvoorbeeld ook de operaties van Starbucks begeleid. Ik dacht toen dat ik iets met koffie ging doen, maar niets is minder waar, het draait om de medewerkers niet om het product. Niets is hier voor eeuwig, zowel in onze vestigingen als op hoofdkantoor krijg je voldoende kansen om een ander pad in te slaan, zo ben ik nu aan de slag als HR & Quality Manager

‘Met de juiste attitude en werkethiek is er veel mogelijk. Bovendien helpen we onze medewerkers bij het detecteren van hun talenten, en voorzien we opleidingen om die verder te ontwikkelen. De war for talent laat zich immers voelen. Goede krachten aantrekken en voldoende doorstroommogelijkheden bieden is dan ook een belangrijke taak van het HR-team. De hoofdlijnen daarvoor worden vanuit Milaan uitgezet op Europees niveau, maar we genieten voldoende beslissingsvrijheid.’

Mensen staan centraal

Binnen Autogrilll staan mensen sowieso centraal. Marleen Jacobs: ‘We streven als werkgever dan ook naar een gezonde work-life balance. Voor wie op het hoofdkantoor aan de slag is, behoren formules zoals thuiswerk en flexwerk vaak tot de mogelijkheden. Voor operationele functies zijn zulke opties uiteraard minder evident, maar ook daarvoor streven we naar een maximale flexibiliteit. Het spreekt bijvoorbeeld zich voor dat een storemanager rekening houdt met het feit dat zijn medewerkers kinderen hebben.’

‘We streven naar een gezonde work-life balance en een maximale flexibiliteit voor onze medewerkers.’  Marleen Jacobs, Autogrill

Voor de personeelsadministratie en tijdregistratie koos Autogrill al in 2012 voor de oplossingen van Protime. Drie mensen die de payroll van 1.350 mensen beheren: dat vergt veel organisatie. Maar dankzij Protime lukt ons dat prima.’

Protime voegt bovendien geregeld nieuwe innovaties toe aan zijn producten. Zo hebben wij recent voor het hoofdkantoor het myProtime-platform geïntroduceerd. Iedereen van hoofdkantoor kan via dit platform zijn afwezigheden aanvragen. ‘Hun managers kunnen die dan onmiddellijk goedkeuren.

‘Via het online samenwerkingsplatform Protime 360 kan je doelstellingen, projecten en taken vastleggen, en tegelijkertijd de samenwerkingen en communicatie tussen verschillende afdelingen stroomlijnen.’  Marleen Jacobs, Autogrill

Een werkdag van Marleen als human resources manager is erg gevarieerd. Maar daarnaast is ze ook nog verantwoordelijk voor quality en transformation binnen de onderneming. ‘Ik ben betrokken in allerlei processen, en daarom maken we hier in Antwerpen ook gebruik van Protime 360°,’ zegt ze. ‘Via dit online samenwerkingsplatform kan je doelstellingen, projecten en taken vastleggen, en tegelijkertijd de samenwerkingen en communicatie tussen verschillende afdelingen stroomlijnen.’

 

Benieuwd hoe Protime ook uw HR-administratie kan innoveren? Klik hier

Interesse in een gesprek met Marleen Jacobs van Autogrill over hun aanpak of Protime implementatie? Klik hier