Protime voor de 9de keer op rij een Great Place to Work

“Investeren in een goede bedrijfscultuur belangrijker dan ooit in thuiswerktijden: werknemers voelen zich minder betrokken bij hun organisatie”

Aartselaar, 16 maart 2021 – Vandaag mocht Protime voor het 9de jaar op rij het ‘Great Place To Work’-label in ontvangst nemen. Deze prijs beloont de volgehouden inspanningen van de specialist in tijdregistratie en werkplanning, om te blijven investeren in zijn medewerkers en bedrijfscultuur. Peter s’Jongers, CEO en oprichter van Protime: “Inzetten op een krachtige bedrijfscultuur werd nog belangrijker in deze thuiswerktijden. Zo voelt bijna één op de drie werknemers (29,4%) zich minder betrokken bij zijn of haar organisatie in vergelijking met voor de coronacrisis.” Dat blijkt uit een onderzoek van Protime waarvoor 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis werken, werden bevraagd.

Thuiswerken heeft een grote impact op de bedrijfscultuur. Zo voelt bijna een derde van de thuiswerkers (29,4%) zich vandaag minder betrokken bij zijn of haar organisatie. Voor ruim de helft (59,7%) veranderde er dan weer niks terwijl bij 10,8% de betrokkenheid net toenam. Opvallend is dat meer vrouwen (33,2%) als mannen (26%) aangeven dat ze zich vandaag minder betrokken voelen bij hun organisatie.

Even langslopen bij een collega’s voor een praatje; het zit er vandaag vrijwel niet meer in. Dit kan één van de redenen zijn waarom bijna 7 op de 10 respondenten (69,2%) minder weet waar zijn of haar collega’s mee bezig zijn, in vergelijking met het pre-coronatijd. Het werkplezier ging er in deze periode dan ook op achteruit voor bijna één op de drie thuiswerkers (33,1%), terwijl 14,7% van de respondenten net aangeeft meer plezier te beleven aan hun job. 

Dat werknemerstevredenheid hand in hand gaat met een sterke bedrijfscultuur, bewijst Protime nu al voor het 9de jaar op rij. “De impact van thuiswerken op de ‘camaraderie’ en zo ook de cultuur binnen een bedrijf, mag niet onderschat worden. Maar ook in deze periode kunnen organisaties ervoor zorgen dat werknemers niet vervreemden van hun bedrijfscultuur, maar sterker nog, dat ze zich meer betrokken voelen met hun organisatie. Met initiatieven als virtuele cafés, wandelmeetings, Trivial Time middag quiz, dagelijkse check-ins, Meet-up coffee brakes met nieuwe collega’s om elkaar te leren kennen ‘rond de koffiemachine’, video challenges,  … zorgden we ervoor dat onze mensen elkaar graag bleven opzoeken. Enkel zo kunnen organisaties een onderscheidende bedrijfscultuur opbouwen en een Great Place to Work worden,” aldus Peter s’Jongers.

In het onderzoek werd ook gevraagd wat organisaties kunnen doen om de betrokkenheid van hun werknemers te verhogen. Met stip op nummer één staat ‘kleine attenties/verrassingen’ (34,8%). Opvallend is dat voor één op de vijf respondenten (20,2%) het hoofdkantoor ook nu een ontmoetingsplek moet blijven waar ze regelmatig – coronaproof – kunnen samengekomen. Voor bijna één op de drie (31,7%) moest hiervoor dan weer helemaal niets extra gebeuren.

Top 5: Wat kunnen ondernemingen doen om de betrokkenheid van hun werknemers te verhogen:

  1. Kleine attenties/verrassingen (34,8%)
  2. Het hoofdkantoor als ontmoetingsplek waar regelmatig wordt samengekomen (20,2%)
  3. Wekelijks virtuele activiteiten zoals een virtueel café (16,7%)
  4. Meer opvolging door leidinggevenden (14%)
  5. Een virtuele dagstart per team (8,8%)

 

Great Place To Work

Niet alleen mag Protime zich voor het 9de jaar op rij een Great Place To Work noemen, we haalden ook de zilveren medaille binnen in het ‘BEST WORKPLACES™2021 BELGIË’- klassement voor kleine en middelgrote ondernemingen.

Daarnaast sleepte Protime ook de speciale award ‘Communicating in Corona Times’ in de wacht. 
“Transparantie, pro-activiteit, eenduidigheid en herhaling. Dat is wat de crisiscommunicatie van Protime sterk maakt. Door de digitale versnelling groeide hun pre-corona aanpak uit tot een moderne manier van bedrijfsvoering. Initiatieven zoals een CEO-webcast, frequente team leader calls, podcasts en een Corona roadmap kwamen dit jaar tot stand om zo, zoveel mogelijk Protimers snel te bereiken met belangrijke boodschappen,” aldus de jury.

 

Methodologie

Het online onderzoek werd tussen 17 en 26 februari 2021 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Protime, bij 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis uit werken. Het onderzoek is representatief op leeftijd, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.

 

Over Protime

Protime werd opgericht in 1995 en is marktleider op het gebied van tijdregistratie, personeelsplanning, toegangscontrole en online samenwerken. Dankzij een voortdurende focus op innovatie, levert het bedrijf vandaag oplossingen voor Workforce Management in een brede waaier van klanten en sectoren. Zo telt Protime ruim 5.000 tijdregistratie-installaties in Europa. Protime is al 9 jaar op rij een Great Place to Work en sinds 2019 ook een Best Managed Company. De organisatie telt ruim 300 ‘Protimers’ en heeft vestigingen in Aartselaar (BE), Namur (BE), Waddinxveen (NL), Frankfurt (DE), Capellen (LU), Parijs (FR) en Manchester (UK).

 

 

News

Nominatie Trends Gazelle 2021

Ondanks het bikkelharde Covid-jaar wist Protime alsnog opnieuw te groeien, en dat dankzij de doorzetting en het vertrouwen van onze Protimers.

External Blog

Bereken uw voordeel

Ontdek in enkele stappen wat uw onderneming kan besparen per maand met een tijd- en aanwezigheidsbeheer tool zoals myProtime.