Bouwen aan een Great Place to Work: the Value Journey

Door Jonas Van Herck

Medewerkers kiezen er bewust voor om deel uit te maken van jouw organisatie. Dat heeft te maken met het vinden van een bepaalde job invulling en voorwaarden die je liggen, maar wat je over de streep trekt is omdat er gevoelsmatig gewoon iets klopt. Meer dan bij een andere organisatie. Een gevoel van herkenbaarheid en vertrouwen dat je in deze organisatie jezelf kan zijn. Dat gevoel wordt nog belangrijker wanneer je een tijd werkzaam bent in de organisatie. Het bepaalt of je al dan niet het beste van jezelf kan én wil geven. Dat gevoel is de match met de bedrijfscultuur. Een cultuur die je zelf gaat uitdragen en na een tijd mee gaat bepalen. Het zorgt voor een verbinding die sterker is dan eender welke strategie of procedure. Het maakt dat een organisatie volledig op zijn kop gezet kan worden, maar nog steeds dezelfde organisatie blijft.

Ik beschrijf uiteraard de ideale situatie, waar elke medewerker zich kan vinden in de bedrijfscultuur en er meer energie uit put dan hij of zij er zelf in moet steken. Een bedrijfscultuur die bevorderend werkt voor de organisatie en zich vertaalt in goede resultaten. Maar waarom zouden we voor minder willen gaan dan die ideale situatie?

Cultuur, een gedeelde verantwoordelijkheid

Werken aan cultuur is geen geïsoleerde HR-aangelegenheid, het is een belangrijke medeverantwoordelijkheid van elke werknemer. En om er bewust mee bezig te kunnen zijn, dien je een aantal zaken zo scherp mogelijk te stellen. Cultuur bestaat uit de waarden en gebruiken binnen een groep die deze typeren en onderscheiden van andere groepen. Je waarden scherpstellen betekent dan ook dat medewerkers nog bewuster voor jouw organisatie kunnen kiezen. Of niet kiezen. Duidelijke waarden hebben, betekent dat je samen kan bouwen aan de dingen die je echt belangrijk vindt. Om je waarden scherp te houden moet je om de zoveel tijd de schaaf eens durven boven halen om opnieuw op zoek te gaan naar de essentie en de bouwstenen van je bedrijfscultuur.

De Protime Value Journey

Waarden en groei

Bij Protime haalden we die schaaf vorig jaar boven. Onze toenmalige waardenset CAPRI (Customer Focus, Ambitious, Professional, Reliable & Innovative) dateerde van 2009. Aangezien we sinds dan in aantal werknemers meer dan verdubbeld zijn, stelden we ons de vraag of CAPRI nog steeds onze grootste gemene deler was. Het opnieuw definiëren van onze waarden doopten we de ‘Value Journey’, wat een verrijkende zoektocht werd van een tiental maanden.

Meten is weten

In totaal hebben we verschillende fasen doorlopen van afwisselend dataverzameling en verwerking. De eerste fase bestond uit een bevraging via onze survey app 'Pulse'. Dit met vragen zoals 'Welke waarden zijn voor jou belangrijk' en 'wat maakt dat je je thuis voelt bij Protime'. De eerste verwerking vond plaats tijdens de management offsite, waar we ongeveer 25 waarden konden capteren.

Betrokkenheid en verbondenheid

De tweede fase bestond opnieuw uit een bevraging naar alle medewerkers onder de vorm van een persoonlijke brief. En deze keer mochten we op een manier naar keuze de vijf belangrijkste waarden vormgeven op de achterkant van de brief en deponeren in één van onze 'value journey' postbussen, te vinden in onze kantoren. Ondertussen was ook het Value Journey-logo geboren. Een logo met levendige kleuren die in elkaar overgaan, net zoals waarden en gebruiken een organisatie ook uniek en levendig maken. Dit logo kon je vinden op al onze communicatie: flyers in de toiletten, de brief, de postbussen, mails, …

De feedback die we verzamelden was overweldigend en opnieuw een bevestiging van wat we al wisten. We hebben een heel bijzondere cultuur bij Protime, reden te meer dus om van onze Value Journey een succes te maken.

Alle waarden werden opgesomd waarna we ze groepeerden in twaalf clusters met telkens één sleutelwoord. De inzendingen van alle Protimers werden verwerkt in deze clusters, zodat iedereen zijn of haar inzending kon herkennen.

Om de Value Journey nog meer in de verf te zetten stond ook de corporate teambuilding volledig in het teken van kleur en het definiëren van de nieuwe waarden. Alle twaalf clusters waren daar te vinden op een groot paneel dat we gebruikten om onze shortlist op te maken. Elke werknemer kon twee stemmen uitbrengen door met beide duimen en blacklight verf een stip te zetten op de voor hem of haar belangrijkste waarden. Op het einde van de avond werd het paneel onder UV-licht kenbaar gemaakt, wat meteen de aftrap was voor een heuse fluo-party.

Logo the Value Journey vanuit de lucht – foto genomen tijdens onze corporate teambuilding

De essentie

De doelstelling vanaf het begin was om de nieuwe waarden bekend te maken op ons jaarlijks kick-off event in januari 2018. Nu we na de teambuilding in september al een goed idee hadden waar we ongeveer zouden landen, stelden we onszelf toch nog één extra vraag. Stel dat we niet naar waarden gevraagd hadden, wat is dan voor jou toch de essentie van werken bij Protime? We maakten een filmpje waarin we deze éne vraag stelden: “Waarom werk jij bij Protime?”. Het antwoord op deze vraag zorgde dat we de juiste nuance konden vinden in het verbinden en opstellen van de uiteindelijke nieuwe waardenset.

De finale revelatie: C³

Met veel trots konden we begin dit jaar onze vier nieuwe waarden aankondigen. Dat deden we door aan elke waarde een award toe te kennen en te overhandigen aan de medewerker of team die er voor die waarde uitspringt. Het logo van de Value Journey maakte plaats voor het nieuwe waarden-logo.

Het resultaat van onze journey vind je hieronder terug. De drie C’s staan elks voor een waarde, de 3 exponent staat voor groei.

Growth
WE pursue Growth and Learning

Customer Focus
WE search the solution, not the procedure

Collaboration
WE bundle our talents and get things done

Camaraderie
WE share a spirit of trust and friendship

 

Wordt vervolgd ...

Van waarden naar succes

In een volgende blog gaat Jonas Van Herck graag dieper in op wat elke waarde voor ons betekent en hoe deze waarden bijdragen aan ons succes.

Missie en visie van teams

Vincent Nys onthult binnenkort ook het verhaal rond het scherpstellen van onze missie en visie per team.

Blijf je graag op de hoogte van deze artikels? Registreer je op de nieuwsbrief