Onderzoek: Bij ruim helft van de thuiswerkers wordt gewerkte tijd niet bijgehouden

Tijdregistratie houdt de vinger aan de pols van thuiswerkers

8 april 2021 – Wordt jouw gewerkte tijd bijgehouden wanneer je van thuis uit aan de slag bent? Bij ruim één op de twee thuiswerkers (55%) is dit niet het geval. Bij wie het wel doet, helpt tijdregistratie hen om hun werk- en privétijd beter gescheiden te houden (61,1%). Toch ziet bijna twee op de drie thuiswerkers (65,9%) dit nog steeds als een controlemiddel van hun werkgever. Dat blijkt uit een onderzoek van Protime waarvoor 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis werken, werden bevraagd. “Tijdregistratie houdt net de vinger aan de pols van thuiswerkers. Het geeft hen inzicht in hun gewerkte tijd en kan werkstress én burn-outs helpen voorkomen,” aldus Protime.

Nog nooit waren we zo massaal van thuis aan het werk. Met het woon-werkverkeer dat wegvalt, schiet er voor thuiswerkers extra tijd over om hun werk met hun gezinsleven te combineren. Maar daarin schuilt meteen ook een gevaar. “Het te sterk overvloeien van werk en gezin kan zorgen voor extra stress. Zeker nu hun kinderen thuisblijven van school, moeten veel thuiswerkers verschillende petten tegelijk op hebben: die van ouder / ‘entertainer’ én werknemer. Al één op de zes thuiswerkers (16,5%) geeft in het onderzoek aan vroeger aan de werkdag te beginnen en dan pas later ’s avonds hun laptop dicht te klappen. Daarbij lopen ze het risico om hun ‘me-time’ uit het oog te verliezen,” aldus Peter s’Jongers, CEO van Protime.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat ruim drie kwart van de ondervraagden (76,7%) het gevoel hebben dat hun  werk- en privétijd op een thuiswerkdag meer in elkaar overvloeien dan wanneer ze van op kantoor werken.

Tijdregistratrie extra nuttig bij thuiswerk

Het registreren van hun gewerkte tijd kan thuiswerkers helpen om hun werk- en privébalans beter gescheiden te houden. Dat vinden althans ruim zes op de tien respondenten (61,1%), die hun werktijd bijhouden. Het biedt hen de mogelijkheid om soepel om te gaan met het begin- en einduur van hun werkdag én het helpt hen om er zicht op te houden dat ze niet te veel gaan werken. Ruim een kwart van de respondenten (27,9%) was het hier niet mee eens terwijl 11% het anwoord op deze vraag schuldig moest blijven.

Toch gebeurt de verplichte tijdregistratie slechts bij 45% van de thuiswerkers, terwijl dit nog bij 53,5% het geval was toen ze van kantoor uit werkten. Bij thuiswerken is een tijdregistratiesysteem op de laptop of pc de meest gebruikte vorm (64,2%), gevolgd door het bijhouden van de werkuren op ‘een Excel sheet’ (15,1%) en via een smartphone app (12,7%).

Top 5: Hoe wordt je gewerkte tijd bij thuiswerk geregistreerd:

  1. Een tijdregistratiesysteem op de laptop of PC (64,2%)
  2. Excel sheet (15,1%)
  3. Een mobiele applicatie (12,7%)
  4. Op papier (1,8%)
  5. Andere (9,8%)

Verder blijkt uit het onderzoek dat bijna twee op de drie thuiswerkers (65,9%) tijdregistratie zien als een controlemiddel van de werkgever.

Peter s’Jongers ziet het echter eerder als een monitoringtool die een duidelijk overzicht verschaft van de gewerkte tijd en dus helpt om inzicht te krijgen in de werkdruk: “Net zoals een hartslagmeter ons erop attent maakt wanneer we iets te intensief aan het sporten zijn, kunnen ook online registratietools een alarmbel doen afgaan. Je wordt immers niet betaald om 60 uur te werken om je opdrachten af te krijgen. De moderne prikklok, die via mobiele applicaties niet alleen je tijd registreert maar er ook je productiviteit  aan kan koppelen, wordt daarom in deze thuiswerktijden nog belangrijker. Hier hebben de leidinggevenden, als goede coaches, een belangrijke rol in de spelen. Bij een te hoge werkdruk kunnen ze de personeelsplanning tijdig bijsturen én zo kunnen ze burn-outs helpen voorkomen.”

 

Methodologie

Het online onderzoek werd tussen 17 en 26 februari 2021 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Protime, bij 1.000 Vlaamse werknemers die sinds de coronacrisis vaak tot altijd van thuis uit werken. Het onderzoek is representatief op leeftijd, geslacht en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.

 

Over Protime

Protime werd opgericht in 1995 en is marktleider op het gebied van tijdregistratie, personeelsplanning, toegangscontrole en online samenwerken. Dankzij een voortdurende focus op innovatie, levert het bedrijf vandaag oplossingen voor Workforce Management in een brede waaier van klanten en sectoren. Zo telt Protime ruim 5.000 tijdregistratie-installaties in Europa. Protime is al 9 jaar op rij een Great Place to Work en sinds 2019 ook een Best Managed Company. De organisatie telt ruim 300 ‘Protimers’ en heeft vestigingen in Aartselaar (BE), Namur (BE), Waddinxveen (NL), Frankfurt (DE), Capellen (LU), Parijs (FR) en Manchester (UK).

Blog

Trends.be: Dwingt telewerk ons naar de terugkeer van de prikklok?

Protime Peter s'Jongers tijdregistratie telewerk

In de strijd tegen het coronavirus blijft thuiswerken voorlopig de norm. Verscheidene ondernemingen grijpen terug naar een vorm van tijdregistratie bij hun werknemers. Zij zien dat vooral als een controlemiddel, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Blog

7 feiten die u moet weten over de beveiliging van de Protime-datacenters

De beveiliging en veiligheid van een datacenter is nog nooit zo belangrijk geweest als vandaag. Wat we bij Protime doen om jouw data te beschermen elke dag? Lees hier onze veiligheidsmaatregelen.