De ROI van bedrijfscultuur

Een besparing van 50.000 EUR. Zoveel bespaarde Protime in 2013 op het aanwervingsbudget. Peter s’Jongers, CEO van Protime: “We groeiden, net als vandaag, met 15%. Aangezien steeds bekender werd dat we een ‘goede’ werkgever waren, met een tweede nominatie als Great Place to Work, stroomden de spontane sollicitaties binnen. Onze Culture Manager, of HR Directeur als u wil, becijferde dat we alleen daarmee al 50.000 EUR minder hadden hoeven uit te geven voor het werven van de 15 nieuwe medewerkers.”

Dankzij die besparing is er nu al enkele jaren een medewerker die permanent op werving werkt. Zo wierf protime einde maart 2018 al 40 nieuwe medewerkers aan. En dat is maar één van de voorbeelden van een return van bedrijfscultuur. Zo is er de groei in Frankrijk, waar net dankzij de unieke cultuur, kan gewedijverd worden in een erg competitieve markt. Maar ook in probleemsituaties is er een voordeel volgens s’Jongers: “Als softwareleverancier spijt het mij om toe te geven dat een ‘bug’ soms tot ontevredenheid kan zorgen. Maar klanten blijken dan weer bijzonder vergevingsgezind als ze met geëngageerde medewerkers in contact komen.”

Voor Protime is de ROI van de bedrijfscultuur niet meer of niet minder dan het effectieve bedrijfsrendement. “Ik zeg het regelmatig aan mijn collega’s met de woorden van Peter Drucker: ‘Culture eats strategy for breakfast’”, aldus s’Jongers. “Als je naar ons bedrijfsleven kijkt, ben ik er van overtuigd dat je elke onderneming en de bijhorende processen wel kan dupliceren. Maar je zal altijd een verschil kunnen maken en uniek zijn door je cultuur. En die cultuur zal je nooit kunnen kopiëren.”

Retail

Het valt op dat het besef nu ook begint door te dringen in retail. Naast Torfs Schoenen en Mc Donalds’ België, staan andere retailers op als Mediamarkt en Bel&Bo. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van merken die gebaseerd zijn op een sterke bedrijfscultuur die de klanten aan den lijve kunnen ondervinden. En dat komt het bedrijfsrendement ten goede. In een tijdperk waarin lokale retail moet wedijveren met wereldwijde online concurrentie is dat opvallend. Maar dat betekent niet onmiddellijk dat het allemaal vrijheid blijheid is.

Peter s’Jongers: “Om medewerkers te kunnen coachen en managers te ontwikkelen tot ‘intrapreneurs’, meten we regelmatig hoe het staat met het engagement, de motivatie, het energiepeil en de bedrijfsresultaten. Meten is weten. Bedrijfscultuur is net daarom een strategisch doel omdat het de motor vormt tot onze bedrijfsresultaten.”

Hoewel Protime zelf geen retailer is, kan het wel heel wat retailers tot zijn klanten rekenen. De automatisering van bedrijfsprocessen helpt bij het meten en continu aanpassen van de sterk wijzigende retailwereld. “Consumenten verkiezen fysieke winkels enkel nog wanneer de winkelervaring past bij hun profiel”, weet s’Jongers. “Als medewerkers duidelijke doelstellingen hebben, als managers CEO’s zijn van hun ‘winkel’ of afdeling, dan zie je dat cultuur helpt aan de rendabiliteit.

Op 15 mei 2018 vindt de Retail HR Talent Day plaats in Bluepoint Antwerpen. Karl Indigne, CMO van Protime, is een van de sprekers die het zal hebben over de ROI van bedrijfscultuur.