De missie, meer dan een mooi visitekaartje?

Team missie workshop

Door Vincent Nys, culture incubator Protime

De missie, meer dan een mooi visitekaartje?

Heel wat bedrijven hebben er wel één, een missie. Vaak wordt ze opgesteld bij de start van een bedrijf als onderdeel van het start-up plan, om vervolgens niet meer naar te kijken. We hebben een missie vastgelegd, job done, toch? Maar wat is nu net het nut van deze ‘mission statement’? Waarom is het zo belangrijk om ze uit te schrijven?

Daar doen we het allemaal voor!

De missie van je organisatie is in de eerste plaats de hoeksteen van je bestaan. Ze moet in één klap duidelijk maken waar de organisatie voor staat en wat de meerwaarde is. Ze beantwoordt de vragen ‘Waarom heeft de markt nood aan onze diensten?’ en ‘Wat zou de markt missen als we er niet zouden zijn?’. Twee korte maar essentiële vragen, die ook de basis moeten vormen van de USP (Unique Selling Proposition) van je organisatie.

Daarnaast, en zeker niet minder belangrijk, dient het ook als interne drijfveer voor de motivatie van je werknemers: “Daar doen we het allemaal voor!”. Het is niet voldoende dat je als onderneming weet waarvoor je staat. Je werknemers moeten met dezelfde boodschap en overtuiging naar buiten stappen.

Hoe kan een team de juiste missie van een organisatie uitdragen?

Simpel, door elk team een eigen missie te laten bepalen. Een missie die in lijn ligt met die van de organisatie, en die niet in conflict is met de missie van een ander team. Dat is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan. Het volstaat niet dat de team missie wordt opgelegd van bovenaf. Om een maximaal engagement en gedragenheid van de groep te krijgen is het essentieel dat het team hun missie zelf kan formuleren. Een goede team missie beantwoordt de vragen ‘Waarom is je team nodig binnen de organisatie?’ en ‘Wat is je belofte aan je klant (intern of extern)?'

Binnen Protime hebben we de tijd genomen om de teams hun missie te laten bepalen via een begeleide groepsoefening. Aan de hand van een aantal vragen moesten het team tot hun kernwaarde binnen de organisatie komen. Het uiteindelijke doel? Een korte en krachtige missie van maximaal 20 woorden. Hoe deze oefeningen zijn verlopen kan je lezen in het boek 'Trots!'

Kies een objectieve facilitator

Door deze oefening zelf een aantal keer te hebben uitgevoerd kan ik ten sterkste aanraden om een objectieve persoon te kiezen die alle teams één voor één kan begeleiden. Zo kan de teamleader zelf ook deelnemen aan de oefening als teamlid. Dit verlaagt de hiërarchische drempel en creëert meer verbondenheid tussen de teamleader en zijn team. 

Team Corners

Het doel van deze oefening is niet enkel om de team missie te definiëren, maar om deze ook publiek te delen met alle werknemers binnen het bedrijf. Dit is belangrijk om als één sterk bedrijf te kunnen opereren, en niet in afzonderlijke teams. Open communicatie ligt daarom aan de basis van een sterke interne samenwerking.

Binnen Protime hebben we daarom 25 publieke Teamcorners gecreëerd in het online samenwerkingsplatform Protime360°, waarin elke medewerker altijd en van overal kan kijken wat nu de concrete missie is van elk team. Zo weten ze altijd waarvoor ze bij dat team terecht kunnen.

Meer info

De missie workshop

Door deze oefening intern te hebben uitgevoerd binnen al onze teams, is deze intussen uitgegroeid tot een volwaardige workshop. Vincent Nys, Culture Incubator, komt met plezier ook jouw team begeleiden tot het definiëren van een krachtige en duidelijke team missie. 
(foto rechts: Workshop bij Basecone)

Meer info

Lees meer over de missie workshop in het boek ‘Trots!’

Een boek vol getuigenissen en tips over de waarde van cultuur en employee engagement.

Naar het boek