Als HR-medewerker houdt Maarten voortdurend de vinger aan de pols. “We zoeken steeds naar opportuniteiten om enerzijds onze mensen te behouden, en anderzijds nieuwe werkkrachten aan te trekken” Lees hier hoe ze dit doen.

Van Hoecke uit Sint-Niklaas is al meer dan vijftig jaar een gevestigde waarde in de meubelindustrie. Het familiebedrijf telt vandaag meer dan 250 medewerkers in België en Nederland, en introduceerde drie jaar geleden flexibele werkuren. De oplossingen van Protime garanderen een vlot beheer en soepele opvolging voor zowel teamleden als HR.

Toen Luc Van Hoecke in 1967 zijn eenmanszaak oprichtte, kon hij niet vermoeden dat zijn onderneming zou uitgroeien tot een marktleider die vandaag een jaaromzet van 72 miljoen euro draait. Zijn bedrijf, dat hij intussen overdroeg aan zijn zoon Peter, levert alles wat nodig is om intensief gebruikte meubelonderdelen vlot te laten openen, sluiten, draaien en bewegen: scharnieren, lade- en klapdeursystemen. Het bedient jaarlijks ruim 5.000 klanten en heeft in de hele Benelux 75 à 80 procent van de markt in handen.

Sinds enkele jaren heeft Van Hoecke ook zijn eigen merken ORGALUX en TA’OR. Die worden tegenwoordig wereldwijd uitgevoerd. “Het feit dat we doorgedreven maatwerk leveren, onderscheidt ons van de concurrentie”, zegt HR-medewerker Maarten Van Herck. “Een schrijnwerker kan bij ons één lade bestellen, zonder verdere verplichtingen.” Het automatische magazijnbeheersysteem verwerkt 2.700 orderlijnen per dag en houdt continu 2.000 producten op voorraad.

Van Hoecke hecht erg veel belang aan zijn vijf bedrijfswaarden: enthousiasme, respect, conceptualiteit, daadkracht en oprechtheid. “Die worden uitgedragen door al onze werknemers”, illustreert Maarten. “Een tijd geleden hebben we onze toenmalige waarden - het waren er toen nog negen - onder de loep genomen. Dat gebeurde binnen een team van een 45-tal medewerkers uit alle afdelingen, zowel bedienden als arbeiders. Na enkele intensieve brainstormsessies kwamen vijf nieuwe waarden uit de bus.”

Van Hoecke

Stevige groepsstructuur

Als familiebedrijf opereert Van Hoecke vanuit de stevige groepsstructuur Atlas Holding. De financiële onafhankelijkheid laat toe een eigenzinnig en vernieuwend toekomstbeleid te voeren. Dat is belangrijk om de sterke marktpositie te kunnen behouden, met continuïteit over generaties heen als uitgangspunt. “Dit is onze prioriteit”, legt Maarten Van Herck uit. “Pas in tweede instantie streven we naar groei in omzet en marge. De Benelux is daarbij onze opdracht, de internationale markt een uitdaging. Onze eigen merken dragen daartoe bij.”

Maarten zelf maakt sinds maart 2016 deel uit van het human resources team van Van Hoecke, dat bestaat uit vier personen. Hij was initieel verantwoordelijk voor werving en selectie, maar doorheen de jaren groeide zijn takenpakket uit. “Geen enkele dag is dezelfde”, zegt hij. “We houden ons bezig met verloning en personeelsadministratie, communiceren met het sociaal secretariaat, volgen nauwgezet de evoluties op de arbeidsmarkt en vormen het aanspreekpunt voor alle werknemers.”

“We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich goed voelen. Daar werken we actief aan. Samen met de marketingafdeling organiseren we regelmatig allerlei activiteiten. Zo is er de familiedag, waarbij medewerkers hun gezin meebrengen naar het werk. We voorzien ook pretdagen met uiteenlopende sport- en ontspanningsactiviteitenactiviteiten. Daarnaast heeft Van Hoecke ook een zaalvoetbalploeg met mensen uit verschillende afdelingen, en voor binnenkort staat er een volleybaltornooi gepland.”

Vanhoecke Maarten

Vinger aan de pols

Als HR-medewerker houdt Maarten voortdurend de vinger aan de pols. “We zoeken steeds naar opportuniteiten om enerzijds onze mensen te behouden, en anderzijds nieuwe werkkrachten aan te trekken”, verduidelijkt hij. “Dat is zeker voor knelpuntberoepen een must. We voorzien bijvoorbeeld een cafetariaplan, waarbij men een deel van het loonpakket zelf kan samenstellen. Maar daar blijft het niet bij: we onderzoeken continu wat we daar nog aan kunnen verbeteren en toevoegen.”

‘We hebben flexibele werkuren ingevoerd, en de oplossingen van Protime leiden alles in goede banen.’

Maarten Van Herck, medewerker human resources

“Drie jaar geleden werden ook flexibele werkuren ingevoerd voor onze bedienden. De oplossingen van Protime helpen ons om alles in goede banen te leiden. Onze mensen starten  tussen half acht en negen, en mogen stoppen vanaf half vier, maar steeds in samenspraak met hun teamleden. Het in- en uitboeken en het opvolgen van het glijtijdsaldo kan vlot via de myProtime-app. Ook voor verlofaanvragen en -beheer, tijdregistratie met tikklok en personeelsplanning doen we een beroep op de tools van Protime.”

‘Protime heeft de meest complete oplossingen in de markt, en staat altijd open voor verbetervoorstellen.’

Maarten Van Herck, medewerker human resources

“Tijdens de implementatie werd goed naar ons geluisterd. Ook de gedrevenheid en oplossingsgerichtheid viel ons op. De oplossingen van Protime zijn de meest complete in de markt, maar zoals in elke software is er altijd nog wel ergens ruimte voor verbeteringen en finetuning. Via ons ambassadeurschap willen wij daartoe bijdragen. We sturen geregeld voorstellen met nuttige functionaliteiten door, en vaak wordt daar dan rekening mee gehouden. Zo bouwen we samen aan het proces.”

 

Written by: Caroline Brusselaers
Brand & performance marketeer